Heb jij net als zoveel andere ondernemers te weinig tijd om je Social Media account up to date te houden? Heb je moeite om je likes en volgers interessante en boeiende informatie te geven waar ze op wachten? Dat is zo zonde! Je laat immers op deze manier potentiële klanten lopen. Het is echt heel belangrijk om periodiek en frequent berichten te plaatsen om zo de mensen te laten weten wat je te beiden hebt en dat je sociaal betrokken bent. De oplossing hiervoor is het maken van jouw eigen Social Media Plan.

Maak een Social Media Plan

Eén van de beste tips om je te helpen met je Social Media berichten is het maken van een Social Media Plan. Dit is een overzicht met wat je eigenlijk wilt gaan communiceren in een bepaalde periode. Bedenk voor jezelf een tijdsbestek. Bijvoorbeeld van de komende 3 maanden of misschien zelfs wel langer. Begin dan met het noteren van bepaalde vaste thema’s die in deze periode vallen. Zoals bijvoorbeeld;

  • Valentijnsdag
  • Moeder- en/of vaderdag
  • Vakanties
  • Feestdagen
  • Grote sportevenementen ( WK of EK’s )
  • Start lente, zomer, herfst of winter
  • etc

Bepaal thema’s in jouw Social Media Plan

Door bovenstaande thema’s in een overzicht te hebben is de volgende stap deze te verwerken in jouw Social Media Plan. Zijn er thema’s die passen in jouw vakgebied? Kan je bepaalde thema’s gebruiken om sommige producten of services van je onderneming in de spotlight te zetten? Misschien kan je er wel een leuke actie bij verzinnen.

Maak een tijdslijn

Nu je de thema’s van jouw Social Media Plan weet is de volgende stap een tijdlijn te maken. Begin bij vandaag. De eerste vraag die jij jezelf moet stellen is; Hoe vaak zal ik iets gaan plaatsen? De 2e vraag is; op welke Social Media platformen? Wees reeel en houdt rekening met drukke tijden in je onderneming. Ga niet in jouw Social Media Plan zetten dat je iedere dag wat plaatst als je eigenlijk al van jezelf weet dat dit niet haalbaar is. Een goed streven is natuurlijk prima maar het moet wel uit te voeren zijn zonder dat jouw werk er niet onder lijdt.

Bedenk onderwerpen 

Nu heb je een tijdslijn gemaakt met als speerpunten de grote thema’s. je hebt tevens vastgelegd dat je een x aantal keer per week, maand iets zal gaan plaatsen. Nu is het zaak dat je alvast gaat brainstormen welke onderwerpen je wilt gaan behandelen. Zet de onderwerpen overzichtelijk in je Social Media Plan en agendeer deze in je agenda. Wellicht kan je sommige berichten al vooruit schrijven en bewerken. Dat scheelt je weer in de toekomst!

Copyright © 2021 Mijn Social Media Assistent