Virale Marketing

– Content is King. Hoe vaak heb je dat al niet gehoord de laatste tijd? Om je bedrijf te promoten en om zichtbaar te zijn én te blijven in de zoekmachines, moet je steeds weer voor nieuwe content zorgen. Het aantal Social Shares dat je hiermee verovert, beïnvloedt in grote mate je resultaten in de zoekmachines. Virale marketing! Als je content viral gaat, dan scoor je bij Google! Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hieronder een paar viral geheimen!

VIRAL MARKETING: GOEDE CONTENT SCOORT

Deze mythe kunnen we meteen ontkrachtigen. Maar liefst driekwart van de artikelen met de meeste shares op Facebook waren quizzes van Buzzfeed met als onderwerp Welk land ben ik? of Wat is de kleur van mijn aura?
De meeste van deze quizzes zijn niet bepaald informatief of opzienbarend. Vaak is de informatie zelfs fout of misleidend. Toch delen we de resultaten van zo’n quiz met veel plezier op onze tijdslijn. Waarom?

4 REDENEN OM EEN QUIZ TE DELEN

  1. Er staat minstens 1 plaatje bij. Zo maak je zonder moeite een mooie status update.
  2. Een quiz roept populaire emoties op zoals verbazing en plezier. Als het allemaal flauwekul is, moet je er nóg harder om lachen – en je vrienden waarschijnlijk ook.
  3. De vaak flatterende uitslagen van een quiz voorzien in de menselijke behoefte aan zelfbevestiging. Natuurlijk wil je dit delen, want dan kan iedereen zien hoe cool jij bent!
  4. Het delen wordt heel makkelijk gemaakt.

Al deze redenen kan je gebruiken om je eigen, meer serieuze content te delen. Dit is één van de manieren van virale marketing. Zorg dat je artikel een populaire emotie oproept. Behalve verbazing en plezier kan dat ook bewondering, inspiratie of vertedering zijn. En als jouw artikel op een of andere manier cool is, dan is de deler dat natuurlijk automatisch ook!

De meest gedeelde emoties op Social Media

MEER VIRAL GEHEIMEN VOOR PROFESSIONELE CONTENT

  1. Maak lijstjes: De 10 beste manieren om na de feestdagen af te vallen.
  2. Wees betrouwbaar. Als mensen twijfelen aan het waarheidsgehalte van je artikel, dan zullen ze het niet gauw delen.
  3. Laat wat mooie statistieken zien. Grafieken geven je artikel een professionele touch.
  4. Deel je oude posts rustig opnieuw, maar wacht minstens een week hiermee. Dit kan alleen met posts die niet gedateerd zijn.
  5. Post op een dinsdag. Op maandag is iedereen nog te druk met het lezen van de mail, en in het weekend hebben ze andere dingen te doen.
  6. Laat je post delen door een social media influencer. Zo iemand heeft veel volgers en veel shares waar jij van kan profiteren. In een volgende blog gaan we hier verder op in.
  7. Bepaal zelf welk plaatje je wilt dat er in de FB preview te zien is. Doe dit door de volgende tag in de header van je artikel te zetten:“”
  8. Speel in op een trend.

JE EERSTE STAPPEN IN VIRALE MARKETING

Hoewel er geen vast recept is om viral te gaan, zijn er een aantal elementen van virale marketing waar je rekening mee kan houden om je inhoud te laten delen. En waarom zou je geen quiz ontwerpen? Misschien leent jouw business zich wel prima voor een grappige, onderhoudende quiz! Neem contact op met Mijn Social Media Assistent voor hulp en advies voor al jouw content!