Instagram Traffic

– Plaatjes spreken nu eenmaal meer tot de verbeelding dan hele lappen tekst. Dat is een van de redenen waarom Instagram zo hard groeit. Je maakt een foto, doet er een filter overheen of verwerkt hem in een collage: klaar! Je volgers zien hem in hun tijdlijn en liken hem. Maar kan Instagram nu ook tot conversie van jouw producten of diensten leiden?

LINKS IN INSTAGRAM

De enige plek in Instagram waar je een klikbare link in kan voeren is in je bio. Doe dit dan ook! Ga naar edit profile. Je website link komt in de website box. Deze link kan je dagelijks aanpassen als je wilt. Dus als je een foto hebt van je allernieuwste gadget, dan pas je de link zo aan dat hij regelrecht naar dit artikel in je webshop gaat.
Handig? Dat hangt er vanaf. Als een volger twee maanden later op deze link klikt, heb jij deze link misschien allang weer aangepast voor een ander product. Je volger komt dan op een foute pagina terecht.
De link in je bio kan je dus het beste zo algemeen mogelijk houden, en alleen bij speciale gelegenheden aanpassen.

INSTAGRAM TOOLS

De New York Times heeft bovenstaand issue opgelost door een HaveToHave.it link te plaatsen in hun bio.
Vanuit een HaveToHaveIt link kom je op een pagina met een Instagram Feel. Hier staan dan al je posts, maar dan met plaatjes die wél klikbaar zijn. Zo leid je je bezoekers rechtstreeks naar het juiste webshopartikel, of de relevante content. Dit wordt bovendien geleverd met een analytics dashboard, zodat je precies kan zien wat je Instagram conversie is.

FOTO’S, VIDEO’S EN URL’S

Zet een call-to-action op je foto’s, maar vermijd daarbij klik hier. Alle Instagramgebruikers weten immers dat dat niet werkt. Vermeld het webadres gewoon in tekst in een overlay op je foto. Zet ook een caption bij je foto. Van daaruit kan de gebruiker op je profiel klikken. Hier staat je bio-link. Natuurlijk kan je in de caption wel een URL in tekst neerzetten. Je volger moet deze tekst dan kopiëren en plakken. Instagramgebruikers weten dit!
In een video laat je de voice-over een paar keer de URL zeggen. Zorg dus dat deze niet te ingewikkeld is. Gebruik zo nodig Bitly om je link te versimpelen.

ADVERTEREN MET INSTAGRAM ADS

Sinds kort biedt Instagram 3 soorten advertenties, allemaal met een learn more klikbare link. Aangezien Instagram meer actieve users heeft dan Twitter, zou dit een goede investering kunnen zijn.

1. FOTO AD
Vertel je verhaal in een enkele foto die goed bij de rest van je feed past.

2. VIDEO AD
Een advertentie video is maximaal 30 seconden lang, en kan zowel liggend als staand geschoten worden. Houd er rekening mee dat Instagram geen platform is voor luidruchtige of platvloerse reclame. Een esthetische en artistieke video scoort hier hoger!

3. CARROUSEL AD
Een Sponsored Post in 2 – 4 plaatjes. In dit bestek vertel je je verhaal. Niet alleen met de foto’s, maar ook met de captions. Hier kan je iets heel moois van maken!

INSTAGRAM VOOR ONDERNEMERS

Er zijn al een heleboel gebruikers verhuisd van Facebook naar Instagram. Waar zit jouw doelgroep? Vraag aan Mijn Social Media Assistant welke mogelijkheden dit populaire social media kanaal jou kan bieden!

Copyright © 2021 Mijn Social Media Assistent