Omdat ik nogal gecharmeerd ben van het design van de iPhone 4 ( allerlaatste design van Steve Jobs volgens Gulden Snede visie) besloot ik om er nog een refurbished toestel bij te bestellen. Dit had ik beter niet kunnen doen. Als ik er alleen maar naar had willen kijken had ik beter een foto uit kunnen printen in plaats van 250€ uit te geven. Met mijn nieuw bestelde toestel kon ik namelijk niet veel meer dan dat.

HARD WERKEN VOOR JE KLANTENSERVICE

Gelukkig had ik garantie. Terugsturen en aanmelden in e-care omgeving. Twee weken later kreeg ik bericht dat de reparatie 325€ zou kosten of anders 75€ onderzoekskosten. Mailen. Mailen. Mailen. Het eind is na anderhalve maand nog steeds niet in zicht. Ik zal er nog hard aan moeten werken.

SLECHTE KLANTENSERVICE IS SLECHTE RECLAME

Oeps! En nu schrijf ik dit artikel! Gelukkig ben ik zo aardig om de naam van de webshop (nog) niet te noemen. Dat had ze anders klanten gekost.

KLANTVRIENDELIJKE KLANTENSERVICE

Elke ondernemer heeft te maken met klanten, en deze klanten zijn soms ontevreden. Of dit terecht of onterecht is, maakt niet eens zoveel uit. Zaak is om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Stel dat een medewerker of VA mij had opgebeld om me persoonlijk te vertellen dat er zo gauw mogelijk een vervangend toestel zou worden geregeld. Dit zou mijn vertrouwen in de webshop juist vergroot hebben. Ik zou dan immers weten dat ze om kunnen gaan met problemen.

PERSOONLIJKE AANDACHT VIA SOCIAL MEDIA

Een Twitteraccount is ideaal voor je klantenservice. Je moet dan wel een medewerker of Social Media Assistent hebben die deze account stelselmatig controleert en direct reageert als een klant een issue heeft. Een paar persoonlijke, geruststellende woorden zijn vaak al genoeg om de kou uit de lucht te halen. De klant voelt zich gehoord en heeft nu vertrouwen dat zijn probleem verholpen wordt.
Andere Social Media kanalen zijn trouwens ook geschikt. Heb je al een bedrijfspagina op Facebook of Google+? Dan is het misschien niet nodig om een aparte Twitteraccount aan te maken. Overleg hierover met je Social Media specialist.

GOEDE KLANTENSERVICE IS GOEDE RECLAME

Een postbode die voorbij rijdt zonder aan te bellen? Niet goed! Maar toch complimenten op Twitter voor de medewerker van PostNL voor het oplossen van het probleem!
https://mobile.twitter.com/rikwesterbaan/status/558967595848585216

Foute leveringen en snel opgelost met een presentje? Chapeau!

https://beoordelingen.feedbackcompany.nl/NL-NL/EZbook.nl/602543.html
http://www.klacht.nl/goed-opgelost-na-foutieve-levering/

VRAAG OM KLACHTEN

De echt goede bedrijven vragen actief aan hun klanten om klachten. Sommige klachten zijn immers te klein om werk van te maken, maar groot genoeg om op den duur te irriteren. Zo bereik je twee dingen tegelijk: klanten die zich serieus genomen voelen, en een mogelijkheid om je bedrijfsvoering te verbeteren met de input. Wel is het heel erg belangrijk dat je het vervolgtraject continue in de gaten houdt. Doe iets met de klachten en laat het je klanten achteraf weten. Geef een vaste medewerker of je Virtuele Assistent de verantwoordelijkheid voor deze taak!

Copyright © 2021 Mijn Social Media Assistent