De NS heeft een nieuwe medewerker aangenomen voor de webcare omgeving. Deze jongeman weet precies hoe hij de doelgroep aan moet spreken.
Kort en krachtig, meteen to-the-point: dit is helemaal Twitter. Applaus voor de nieuwe medewerker en voor de NS.
— reiziger — waarom gaat de trein naar Utrecht niet?
— NS – Je moeder is een trein!

SOCIAL MEDIA IS JE VISITEKAARTJE

Oké, bovenstaand voorbeeld was niet serieus, maar feit is dat nog veel te veel bedrijven of ZZP’ers hun Social Media er eventjes bijdoen. Zodra ze merken dat het ze boven het hoofd groeit is de volgende stap: het aannemen van een stagiair. Dit is immers een jong persoon die er dus (!!) vast wel alles vanaf weet, zo is de redenering. Een Social Media account is echter te belangrijk om over te laten aan iemand die toch echt wel een stukje ervaring mist om de PR – en dat is je Social Media – voor je bedrijf te doen. Het succes van je Social Media hangt af van de interactie met je doelgroep. Huur een medewerker of Social Media assistent in die met mensen om kan gaan. Dit vraagt o.a. om levenservaring. Laat dit werk niet over aan een amateur.

DENK AAN JE DOELGROEP

Op Twitter zitten over het algemeen wat oudere en meer intellectuele personen, terwijl op Instagram meer jongere mensen zitten. Op Facebook zit tegenwoordig echt iedereen – dus per definitie niet de hippe avantgarde. Je medewerker moet zijn of haar communicatie aanpassen aan deze doelgroep. En nee, dat betekent niet dat je Social Media medewerker per sé uit deze doelgroep moet komen. Je medewerker moet zich in kunnen leven in de doelgroep en ermee kunnen communiceren. Vergelijk het met een schrijver: die hoeft ook geen moord gepleegd te hebben om een bestseller erover te kunnen schrijven.
Bij mijn Social Media Assistent heeft elke medewerk(st)er zijn of haar eigen specialiteiten. Bel of mail gerust eens voor een afspraak.

ER MOET WÉL WAT GEBEUREN

Niks is zo erg als een lege etalage. Dan denkt iedereen dat je winkeltje gesloten is, en dan zie je ze nooit meer terug. Als je een Facebook pagina hebt moet er absoluut regelmatig iets worden gepost, en moet er gereageerd worden op comments. Bij Facebook liefst binnen een dag, maar bij Twitter gaat het allemaal nog wat sneller. Als je regelmatig post, pint of tweet, dan krijg je meer volgers en dan wordt er meer gedeeld. Als je meer volgers hebt, dan krijg je een hogere ranking in de zoekresultaten van Google. En als je eindelijk dat e-book af hebt, dan kan je dat – in je etalage – aan al die volgers presenteren. Op deze manier krijg je rendement van je Social Media Assistent!

Copyright © 2021 Mijn Social Media Assistent