Het Social Media succes van Meester Bart

– De komst van Social Media heeft de wereld veranderd. Publiceren is niet meer voorbehouden aan de elite. Iedereen kan nu een boodschap de wereld insturen. Sommige mensen hebben hier meer succes mee dan anderen. Wat kunnen wij van hen leren?
In het eerste deel van onze serie over Social Media Sterren:

DE OPMARS VAN MEESTER BART

Op een gegeven moment heeft Meester Bart (Bart Ongering) geen meer zin om zich te scheren. Hij laat zijn baard staan. Volgens sommigen reikt zijn invloed zover dat hij hiermee de wereldwijde hipster trend in gang zet!
Hieronder zijn reis naar de Social Media Top:

2010
Als leraar van de Open Bijlmer Scholengemeenschap begint hij met het verzamelen van uitspraken van zijn leerlingen. Hij schrijft ze in een schriftje en vertelt ze aan vrienden, familie en collega’s. Op hun verzoek begint hij een Tumblr blog.

2012
In twee jaar tijd verzamelt hij zoveel fans en volgers dat hij de aandacht trekt van de traditionele media. http://www.parool.nl/parool/nl/4048/AMSTERDAM-ZUIDOOST/article/detail/3347882/2012/11/14/Hipster-meester-Bart-is-hit-op-internet.dhtml .

2013
Het boek Meester Bart ligt in de winkel. Hij is nu ook succesvol actief op Twitter en Facebook.

2014
Platform Bliss maakt een documentaire over Meester Bart.

2015
Meester Bart spreekt op TedEx.
Meester Bart krijgt een column in de Trouw.

Ondertussen geeft Meester Bart ook nog les. Dat is zijn werk. Het schrijven over school en over zijn leerlingen beschouwt hij als zijn hobby. Zijn leerlingen beschouwen dit niet als een inbreuk op hun privacy. Integendeel. Ze zijn er trots op wanneer Meester Bart over hen schrijft.

CONTENT MARKETING AVANT LA LETTRE

Meester Bart is zelf verbaasd over zijn social media succes en wijt dit voor een groot gedeelte aan het toeval. Hij verdient nu geld met zijn hobby, omdat hij regelmatig gevraagd wordt als schrijver en als spreker. Toch is toeval maar een kleine factor van zijn succes. Wat zijn de andere?

1. De menselijke factor

Meester Bart verloor op jonge leeftijd zijn moeder, en zijn leraren vonden het maar vreemd dat zijn schoolprestaties hierdoor achteruit gingen. Deze levenservaring heeft zijn lesstijl gevormd. Rekening houden met de achtergrond van de kinderen is minstens zo belangrijk als methodiek en aantal jaren leservaring. In zijn stukjes lees je oprechte interesse voor de leefwereld van de kinderen.

2. Herkenning

Mensen zoeken herkenning in Social Media. Daarom is storytelling zo populair. Iedereen heeft op school gezeten, en veel mensen hebben daar goede herinneringen aan.

3. Bescheidenheid

Het gaat niet om hem, maar het gaat om de kinderen. Kijk eens hoe goed ik ben – dit werkt absoluut niet op Social Media.

4. Autoriteit

Door zijn authenticiteit, vakkennis en levenservaring inspireert hij zijn volgers. Anderen erkennen zijn autoriteit, zonder dat hij dit zelf benadrukt.

5. Volgers verzamelen

Dit was voor Meester Bart niet moeilijk, omdat hij al fans had voordat hij ging bloggen. Hij schreef over iets waar belangstelling voor was.

6. De rol van traditionele media

Journalisten en televisiemakers houden de Social Media zorgvuldig in de gaten. Wanneer zij iets oppikken, leidt dat tot een doorbraak bij het grote publiek.

EEN BLIJVEND SOCIAL MEDIA SUCCES

Meester Bart is nooit viral gegaan. Zijn succes is langzamerhand gegroeid. Een dergelijk social media succes vergt tijd, maar is blijvend. Mijn Social Media Assistent helpt je graag met een strategie voor jouw Social Media succes om ook jouw bedrijfsresultaten blijvend te verbeteren!

Copyright © 2021 Mijn Social Media Assistent