Een wezenlijk onderdeel voor het opzetten van een succesvol bedrijf is het maken van een marketingplan. Maar wat is marketing en wat omvat het begrip ‘marketing’ precies?  Voordat je aan de slag gaat met het maken van een goed marketingplan is het handig om jezelf erin te verdiepen wat marketing precies is.

Wat is marketing?

‘Marketing’ omvat alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat de verkoper in contact komt met de koper. De marketing die jij inzet, moet uniek zijn zodat klanten het product of dienst bij jou kopen in plaats van hetzelfde product of dienst bij een ander. Met marketing speel je voortdurend in op de wensen en behoeften van de klant. Je wilt klanten naar je bedrijf ‘toe trekken’.

Marketingplan opzetten

Als eerste moet je gaan uitzoeken wat de beste marketing voor jouw bedrijf in jouw branche is. Wat kan je ermee bereiken en hoe zorg je dat je de juiste marketingstrategie toepast. Vervolgens doe je onderzoek naar de doelgroep. Welke doelgroep wil je aanspreken? Hier moet je namelijk je marketing op afstemmen. Als laatste kies je de juiste strategie uit voor je bedrijf. Hoe wil je consumenten / klanten naar jouw bedrijf of webshop lokken? Je wilt immers de beste conversie behalen.

Marketingplan

Doelgroep bepaling

Het belangrijkste bij het opstellen van een marketingplan voor je bedrijf, website of webshop, is dat je voor jezelf bepaalt voor welke doelgroepen je producten bestemd zijn. Welke doelgroepen wil je aantrekken? Welke personen zijn het meest geïnteresseerd in jouw producten of diensten? Waar vind je deze mensen? Na het stellen van deze vragen heb je een perfecte basis voor je marketingplan.

Budget bepaling

Het is heel belangrijk om voor je zelf een budget vast te leggen wat je per jaar wilt uitgeven aan marketing. Op die manier hou je de kosten onder controle en kan je de resultaten ook gericht gaan meten tegen de kosten.

Welke kanalen ga je gebruiken?

Als je je budget en je doelgroep in kaart hebt gebracht kan je gaan kijken welke kanalen je het beste kan gaan gebruiken in je marketingplan. Zo moet je een goede keuze maken tussen offline en online marketing. Offline marketing is bijvoorbeeld je drukwerk en advertenties in kranten en magazines. Ook flyeren behoort tot offline marketing. Daarnaast kijk je ook naar de online marketing kanalen. Dit zijn social media, Google adwords en de SEO technieken op je website. Breng duidelijk in kaart waar je de meeste resultaten mee zult gaan behalen. Stel jezelf de vraag;  waar vind ik mijn doelgroep?

Plannen en meten

Als je dit alles in kaart hebt gebracht ben je al een heel eind met jouw marketingplan.  Zorg nu dat je een planning maakt . Stel je zelf hierbij bepaalde doelen die je behaalt wilt hebben. Zoals bijvoorbeeld over x maanden wil ik 500 facebooklikes en in wijk A en wijk B geflyerd hebben.

Vergeet nooit dat je Google Analytics installeert op je website! Hiermee kan je meten wat jouw marketingplan onderdelen en acties hebben gedaan voor de bezoekersresultaten op je website. Hierdoor kan je gaan meten wat jouw marketingactiviteiten doen in jouw doelgroep en kan je bijvoorbeeld iets anders gaan doen als het niet de resultaten behaalt die je voor ogen had.

Hulp nodig?

Hopelijk heb je zo een paar goede handvatten om zelf je marketingplan te maken. Het is een zeer belangrijk onderdeel van de succesfactor van je bedrijf. Mocht je nu toch graag hulp willen met het opstellen van jouw marketingplan dan helpen wij je graag. Dit kan op allerlei manieren. Wij zijn erg flexibel en proberen je op de best mogelijke manier te helpen zodat jij  een strak marketingplan hebt die zorgt dat jouw bedrijf optimaal gepromoot wordt straks!

Neem gerust eens contact op en dan sparren we samen wat voor jou het beste werkt en hoe je dit moet gaan aanpakken!

Copyright © 2021 Mijn Social Media Assistent