Het Songfestival is al lang weer achter de rug. Toch willen wij er nog wat over kwijt. De natie werd verscheurd door de jurk van Trijntje Oosterhuis. Uiteindelijk koos ze voor een creatie die haar toch al niet optimale presentatie nog verder onderuit haalde. Alle seks en sensualiteit werden door de producers gecensureerd. Onze nationale trots moest optreden in het equivalent van een juten zak. Oké, stop Scarlet Johansson in een juten zak en haar charisma is nog steeds onmiskenbaar. Voor de meesten van ons geldt dit niet. Voor Trijntje ook niet. Ze kreeg niet voldoende stemmen en ze ging niet door naar de finale.

EEN PRIJS VOOR TRIJNTJE

Toch is het nog geen jaar geleden dat Trijntje een van de prijzen voor de Beste Social Media Award in de wacht sleepte. Tienduizenden mensen stemden op haar. Trijntje had iets heel erg goed gedaan. Ze had namelijk iets heel erg goed FOUT gedaan. Ze won de prijs voor het aller slechtste social media bericht van 2014.

http://debestesocialmedia.nl/klm-en-trijntje-oosterhuis-winnen-de-beste-social-media-awards/

EEN ONDOORDACHTE GOEDE BEDOELING

https://www.facebook.com/trijntje.oosterhuis/posts/680432328648134

Voor elke like op haar Facebook pagina zou Trijntje 1€ storten op giro 555. Een sympathieke actie, die dan ook spontaan massaal gedeeld en geliked werd. Iedereen sprak over de goedheid en gulheid van Trijntje. De teller stopte uiteindelijk op 271,187 Facebook likes. 271,187 € dus. Nu moest Trijntje over de brug komen. Maar dat deed ze niet.

Trijntje bedoelde het zo goed, maar met goede bedoelingen alleen kom je er niet. Een goede bedoeling moet je opvolgen met een actie. En als die actie niet komt, dan moet je niet verbaasd zijn als je daar op aangesproken wordt.  Op Facebook heb je volgers en vrienden.  In Trijntjes geval waren dat fans die haar serieus namen. Die waren teleurgesteld toen ze het geld niet stortte. Sommigen voelden zich zelfs in de maling genomen. en beschuldigden haar van kwade opzet.

EEN GOEDE OPLOSSING?

Iedereen zal toch wel begrijpen dat ik niet zomaar tweehonderdduizend euro kan storten, zei Trijntje simpelweg in een van de vele programma’s waarin zij haar uitleg mocht geven. Pardon? Dus ik  word nu weggezet als sufferd omdat ik van Trijntje verwacht dat ze zich aan haar belofte houdt? Ik zal gul geven, verzekerde ze ons nog. Juist Trijntje, we geloven je op je woord……

MIJN SOCIAL MEDIA ASSISTENT

Jammer dat Trijntje ons niet ingehuurd had. Een dergelijke guerrilla marketing campagne hadden wij anders aangepakt. We hadden bijvoorbeeld eerst samen met haar gekeken wat zij maximaal wilde geven. Dat had ze dan in haar Facebook bericht kunnen vermelden en dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Ook later was er nog van alles mogelijk geweest, zoals een crowdfundingsactie om al het geld op te halen. Ze had dan een gratis concert kunnen geven. Met alle publiciteit die ze al had, zou zo’n actie zeker geslaagd zijn. Iedereen maakt fouten, geef het toe en vraag aan je fans wat je kan doen om het goed te maken. Maar schuif niet jouw fouten op hen af. En als je in paniek raakt, vraag dan hulp aan specialisten voor jouw Social Media strategie.

 

Copyright © 2021 Mijn Social Media Assistent