Moederbedrijf Meta dreigt Facebook en Instagram tijdelijk offline te halen in de EU. De reden hiervoor is de beslissing van de Ierse Data Protection Commission (DPC) om de overdracht van EU-gebruikersdata naar de VS te blokkeren, volgens een artikel in Politico. Omdat het besluit van de DPC nog langs alle EU-lidstaten moet, gebeurt dit op zijn vroegst per 8 augustus 2022.
Lees hier wat het probleem is en wat jij kan doen om het contact met je volgers niet te verliezen.
OVERTREDING VAN DE AVG DOOR META
De privacywetgeving in de EU is de strengste ter wereld. De AVG (Algemene Verordening Gegevensregistratie), ook bekend als GDPR ( General Data Protection Regulation) zorgt er bijvoorbeeld voor dat de gegevens van de bezoekers van je website niet zomaar gebruikt kunnen worden door geheime diensten. Meta hevelt de gebruikersdata echter over naar Amerikaanse servers voor analyse, opslag en commercieel gebruik. De Amerikaanse wetten zijn hier van toepassing, waardoor onder meer de CIA vrijelijk over al onze data kan beschikken.
Het is nog niet gelukt om een geldig verdrag tussen de VS en de EU te sluiten, omdat vorige privacy-verdragen ongeldig zijn verklaard en een volgend verdrag nog niet in zicht is. Omdat Meta tot nu toe weigert over te gaan van Amerikaanse servers naar EU-servers, neemt het CDC nu deze stap. De Ierse waakhond is immers verantwoordelijk voor de hele EU, omdat het hoofdkantoor van Meta in Dublin is gevestigd.
KAN DE MKB WEL ZONDER FACEBOOK EN INSTAGRAM?
Sociale media hebben het voor de kleine ondernemer absoluut makkelijker gemaakt om klanten te bereiken. Je kan gericht adverteren tegen een goede prijs. Je kan jezelf in de markt zetten en je bedrijf profileren met smaakvolle foto’s en video’s. Klanten kunnen laagdrempelig contact maken en je kunt eenvoudig vragen beantwoorden en problemen oplossen via Messenger chat. Het is echter nooit goed om al je geld op één paard – Meta in dit geval – te zetten. Zorg dat je de regie over je prospects en klanten in eigen hand houdt. Voor een ondernemer zijn er altijd andere en misschien wel betere kansen. De Amerikaanse tech-reuzen zijn misschien wel meer afhankelijk van ons dan wij van hen.
CHANTAGE OF LOZE DREIGEMENTEN?
Facebook en Instagram gaan onmiddellijk offline in de EU als de CDC de datastroom tussen Europa en de VS stopt, volgens Meta. Onze data zijn immers hun verdienmodel. Het Amerikaanse bedrijf wil blijkbaar deze data niet op EU-servers verwerken, omdat dit dan volgens de GDPR moet gebeuren. Verlangt Meta een uitzonderingspositie en zet ze daarom de EU onder druk? Waarschijnlijk gaat het allemaal zo’n vaart niet lopen en zijn Facebook en Instagram op 8 augustus nog gewoon in de lucht.
VOORUIT DENKEN
Als ondernemer kijken we natuurlijk altijd naar wat we zelf kunnen doen. We blijven niet passief toekijken. Wat zijn de mogelijkheden voor Meta, de EU en ondernemers om deze impasse te doorbreken?
- Een compromis tussen Meta en de EU. Het gebruik van Europese servers ligt voor de hand. Meta kan anders op geen enkele manier de veiligheid van onze data garanderen.
- Een ander verdienmodel voor Meta binnen de EU. Tijden veranderen. Anno 2022 begin je ook geen videotheek meer. Het is onrealistisch van Meta om te verwachten dat wij onze privacywetten aanpassen aan hun verdienmodel. Het aanbieden van abonnementen of de verkoop van credits om te reageren zou een optie zijn voor een alternatief verdienmodel.
- Social media vinden binnen de EU. Is het niet vreemd dat Amerikaanse techbedrijven het monopolie hebben binnen Europa? Er zijn ongetwijfeld Europese en zelfs Nederlandse bedrijven die een social media platform op kunnen zetten. Succesvolle voorbeelden hiervan zijn Marktplaats en Funda. Hier liggen kansen voor EU-bedrijven.
- Een overname van de EU-tak van Meta door een Europees bedrijf. Dat zou nog eens wat zijn zeg.
Het is nog lang niet zeker of er voor het eind van het jaar een nieuwe overeenkomst is tussen Meta en de EU. Je loopt dus een groot risico door te veel afhankelijk te zijn van Facebook en Instagram. Lees ook dit artikel over Google Analytics.
CONTACT HOUDEN MET KLANTEN EN PROSPECTS – NU DOEN:
Kan je je klanten en prospects nog bereiken als Facebook en Instagram offline gaan? Zo bereid je je voor:
- Download je Facebook en Instagram pagina. Dit zijn je berichten, media en chats. Je volgers staan hier niet bij. Die houdt Facebook lekker voor zichzelf.
- Verzamel e-mailadressen. Verzin een leuke campagne om je volgers op je mailinglijst te krijgen. Richt je advertentie niet te algemeen, maar specifiek op je volgers. Dit zijn immers de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
- Optimaliseer je website. Wen je volgers er alvast aan om eens wat meer op je eigen website te kijken. Zet je nieuwe producten alleen op je website met een kleine teaser op Facebook en Instagram.
- Ontwerp enquêtes en quizzen. Met de juiste vragen verzamel je zelf gerichte informatie over je doelgroep. Deze informatie is dan helemaal van jou. In combinatie met het verzamelen van emailadressen heb je straks een mooie funnel om jouw doelgroep te blijven bereiken!
SOCIAL MEDIA IS MEER DAN FACEBOOK EN INSTAGRAM ALLEEN
Voor ons als ondernemers maakt het uiteindelijk niet veel uit of Facebook en Instagram blijven of niet. Zelfs als deze social media eeuwig blijven bestaan, dan heb je nog niet de garantie dat je klanten en prospects er eeuwig blijven. Het is dus het beste om je risico’s te spreiden en een lange termijn strategie te ontwikkelen voor de marketing van je bedrijf. Ook blijft het belangrijk om te werken aan de SEO van je website. Neem contact op voor een brainstorm en houd onze blog in de gaten voor de nieuwste ontwikkelingen.