Dat marketing belangrijk is voor elke ondernemer weten we al lang. Dat Social Media hier onderdeel van uitmaken – dat weten we ook. Dat social media bedrijven zelf uitgekiende marketing gebruiken om hypes te creëren en viral te gaan is vreemd genoeg vrij nieuw: of kennen jullie soms een  Social Media kanaal dat net zoveel aandacht weet te genereren voor zijn eigen producten als Snapchat eigenaar Snap Inc. doet met zijn Spectacles?

HOE WERKEN SPECTACLES?

Een spectacle is een nerdy zonnebril met een ingebouwde camera. Als je op een knopje op de bril drukt, gaat de camera lopen. Er wordt een kort filmpje opgenomen dat je via bluetooth meteen kunt syncen met je Snapchat account. Je volgers kunnen dan in real time precies zien wat jij ook ziet: dit is een heel ander perspectief dan wanneer je iets gewoon met je telefoon filmt.

LIJKEN SPECTACLES OP GOOGLE GLASS?

Absoluut niet! Google Glass wilde een soort internet toepassing lanceren met hun bril: over alles wat je door de bril zag moest je informatie op kunnen vragen en in een soort overlay over je beeld kunnen lezen. Een heel ambitieus en gecompliceerd project dus. Spectacles kunnen eigenlijk bijna niets. Het enige wat je ermee kunt doen is filmen en uploaden naar Snapchat. Spectacles zijn gebaseerd op de stelling Less is more: lekker simpel, voor iedereen te begrijpen en vooral heel erg leuk.

HOE IS DE HYPE ONTSTAAN?

Nadat Snap Inc deze simpele gadget had ontworpen, gingen ze hem in de markt zetten. Een gewone ondernemer was misschien een AdWords of Facebook campagne begonnen om het nieuwe product onder de aandacht te brengen. Snap Inc verzon daarentegen een marketing concept dat naadloos bij het speelse karakter van Snapchat past.  De Spectacles worden aangeboden in automaten – de Snapbots – waarvan niemand weet waar ze komen te staan. De brillen zijn voor de zeer redelijke prijs van130 $ te koop,  dus wanneer zo’n automaat ontdekt wordt zijn de brillen heel snel uitverkocht. Hierdoor ontstaat er al gauw een community die op jacht gaat naar de automaten om ook zo’n bril te bemachtigen. Deze jacht wordt gefilmd en in snaps en stories op Snapchat geshared zodat volgers mee kunnen leven: de hype is geboren.

SPECTACLES IN NEDERLAND

In Nederland zijn nog geen Snapbot automaten gesignaleerd, en misschien gebeurt dit ook niet. Nederlanders met een Spectacle hebben die gewoon op eBay of via andere kanalen gekocht. Er worden al prijzen van meer dan 1000 $ voor gevraagd. Voor geld is alles te koop, volgens sommigen, maar op deze manier mis je juist de meest essentiële onderdelen van het scoren van Spectacles: de spanning en het avontuur! En hoe interessant is het voor je volgers om te zien hoe jij een artikel aanschaft op eBay? Zij willen jouw avontuur volgen en meebeleven tot het moment dat jij je Spectacles uit de automaat trekt!

INTERACTIEVE STORYTELLING

Storytelling is een bekend concept binnen de marketing. Met een mooi verhaal bind je de doelgroep aan het product. Snap Inc gaat een hele stap verder: zij maken alleen een aanzet voor een interactief verhaal: er is ergens een bril.  Het verhaal hoe jij de Spectacles in jouw bezit krijgt, moet je zelf maken. En dit verhaal deel je in snaps  en stories op Snapchat.  Happy snapping!