Facebook heeft op 12 april de chatbot gelanceerd. Deze zelflerende kunstmatige intelligentie kan je nu al tegenkomen op FB messenger.  En wat interessant is voor jou als kleine ondernemer: je kunt deze bots zelf  ook inzetten voor jóuw bedrijf!

DE FACEBOOK CHATBOT IS GEEN PAPERCLIP

Een jaar of 15 geleden dook de dansende paperclip op in Microsoft Word, om ons te assisteren met zoekopdrachten. Desgewenst kon je de paperclip inruilen voor een schattig hondje, maar veel schoot je daar niet mee op. De Office Assistenten waren niets meer dan animaties die de zoekresultaten op een leukere manier presenteerden.

De FB Chatbot kan veel meer. De bot kan een conversatie met je beginnen in je eigen taal, je antwoorden opslaan en analyseren, een opdracht voor je uitvoeren, én je aansporen tot de aanschaf van een product.

DE FB CHATBOT DOET AL HET WERK

Facebook chatbots zijn speciaal ontworpen voor het mobiele platform – smartphones en tablets. De meeste mensen zijn tegenwoordig online op dit platform, en veel van hen gebruiken FB Messenger. Stel je nu voor dat je een webshop hebt en je chatbot signaleert dat een van je klanten online is. De conversatie kan dan als volgt gaan:

chatbot: Hallo Chantal, ik hoop dat je de jurk mooi vond die je laatst besteld hebt.

Chantal: Ja, dank je.

chatbot: We hebben uitverkoop. Wil je wat jurken bekijken?

Chantal: Nee, ik zoek een broek.

chatbot: Oké, ik ga even voor je kijken. Ik ben zo terug.

De chatbot gaat nu met de zoekopdracht “broeken in de uitverkoop” in de winkel zoeken. Hierbij houdt hij rekening met de voorkeuren van Chantal. (Chantal heeft bijvoorbeeld vaak rode kleding gekocht, en heeft vorig jaar een broek uit haar winkelmandje verwijderd die nu in de uitverkoop is). Vervolgens laat de chatbot Chantal een paar broeken zien, compleet met foto’s en prijzen. Chantal geeft aan  welke ze mooi vindt, en de chatbot helpt haar door het hele bestelproces. Ook wanneer ze niets bestelt, onhoudt de bot wat ze mooi vindt en wat ze gezegd heeft over haar budget. Op deze manier is je chatbot nooit voor niets aan het werk.

IS DE FB CHATBOT GESCHIKT VOOR ELKE BUSINESS?

Chatbots kunnen ook heel goed gepersonaliseerde nieuwsfeeds samenstellen. In plaats van de dagelijkse nieuwsbrief van de krant in je emailbox, krijg je dan een nieuwsfeed gepresenteerd op Messenger. Ik lees bijvoorbeeld graag over kleine ondernemers van over de hele wereld, die er ondanks tegenslagen in slagen om iets moois neer te zetten. Mijn ideale chatbot zou elke dag het hele web voor mij afstruinen en dit nieuws aan mij presenteren in mijn voorkeurstalen.

Ook voor een klantenservice is de Facebook chatbot geschikt. Er zijn hoogstwaarschijnlijk honderden toepassingen te bedenken waar we nu nog niet eens van kunnen dromen.

Jij kent je eigen bedrijf het beste. Begin er maar eens over te brainstormen waar jij een chatbot voor zou kunnen gebruiken binnen jouw bedrijf!