Voor de meeste Nederlanders lijkt het pas gisteren dat Snapchat gelanceerd werd, maar het social media bedrijf maakt zo’n vaart dat het Twitter bijvoorbeeld al voorbijgestreefd is in populariteit onder jongeren. Geen wonder, want Snapchat bruist van vitaliteit en creativiteit. En nee, dat kan je niet vergelijken met Instagram, want daar moet alles mooi en netjes. Op Instagram denk je uren na over die perfecte selfie, op Snapchat kost het je 10 seconden om een foto met een lens en stickers te verfraaien en rond te sturen.

DE OPRICHTERS WORDEN RIJK MET SNAPCHAT

Les nummer 1 voor een ondernemer: je moet geloven in jezelf en in je product of dienst. Dat deed Snapchat CEO Evan Spiegel absoluut toen hij in 2013 het miljardenbod van Facebook en Google afsloeg. Drie jaar later gelooft de Snapchat topman nog steeds heel erg in het bedrijf: ze maken geen dubbeltje winst, maar ondertussen heeft Snap Inc. al een aanvraag voor een beursgang gedaan bij de Amerikaanse autoriteiten. Ze hopen 4 miljard dollar op te halen met de verkoop van aandelen.  Het bedrijf (150 miljoen gebruikers) zal hierdoor gewaardeerd worden op een totaal van 25 miljard dollar – dat is meer dan 80 keer de jaarlijkse omzet!

KUNNEN WIJ OOK RIJK WORDEN MET SNAPCHAT?

De grote vraag is of we ooit doelgericht kunnen adverteren op Snapchat. Je kunt je doelgroep alleen maar bepalen op basis van geslacht, leeftijd, mobiele provider en locatie. Snapchat is wel bezig om een nieuwe advertentievorm te ontwikkelen waarbij je doelgroepen kunt selecteren op basis van gedrag binnen de app zelf.  Dat is al iets beter, maar nog steeds lang niet zo goed als wat Facebook en Instagram aan een adverteerder bieden. Binnen Nederland kunnen we zelfs nog helemaal niet betaald adverteren. Maar toch is er al heel veel mogelijk voor de creatieveling!

WANNEER MOET IK OP SNAPCHAT?

Je aanwezigheid op Snapchat is een goed idee wanneer je een hip imago wilt creëren en je naamsbekendheid wilt vergroten onder een doelgroep tot plm. 30 jaar. Dit is je kans om op de vallen, want er is nog niet veel concurrentie in Nederland. De uitdaging is nu om een paar leuke snapsterpieces te maken waar mensen graag aan knutselen. Een leuk voorbeeld is deze foto van MTV.

Je kunt deze foto in Snapster bewerken met allemaal stickers waarna je hem rondstuurt. Deze snap gaat in allerlei variaties de hele wereld rond – mét het logo van MTV.

VOLGERS KRIJGEN OP SNAPCHAT

Ga naar snapchat.com en klik op snapcodes. Log daarna in op je gebruikersprofiel om je persoonlijke snapcode te downloaden. Wanneer mensen deze code inscannen of fotograferen op hun telefoon, wordt jouw profiel toegevoegd en zien ze voortaan jouw snaps en stories verschijnen. Zet deze snapcode op je website en in je e-mailhandtekening.

HAPPY SNAPPING

Vraag gerust informatie bij Mijn Social Media Assistent voor een brainstorm over Snapchat. Samen bekijken we of het voor jou (zakelijk) zin heeft om een van de happy snappers te worden!