Gratis reclame! Wie wil dat nu niet? Je plant een evenement en een paar dagen later is het al 24.000 keer gedeeld via diverse Social Media. Een weekje later wordt er zelfs in de traditionele media – televisie en kranten – aandacht aan besteed. Je evenement is viral gegaan. Yippie! Of – ?

EEN GEZELLIG FEESTJE

De ouders van het 15-jarige meisje uit Haren waren niet zo blij met alle belangstelling. Zoveel mensen pasten bij lange na niet in hun huis. Overigens had hun dochter de aankondiging voor haar verjaardagsfeest bewust op openbaar gezet, zodat vrienden anderen konden meenemen. De uitnodiging werd eind september 2012 gedeeld via Twitter, Facebook en diverse fora. Ook werden er filmpjes op YouTube gezet, door mensen die haar helemaal niet kenden. Toen 2400 mensen hadden aangegeven te zullen komen, werden o.a. op TV oproepen gedaan om vooral niet naar Haren te komen. Spoedig hierna waren er 6000 aanmeldingen binnen.

HET FEEST LOOPT UIT DE HAND

Ondanks – of dankzij?? – de oproepen om vooral niet naar Haren te komen, kwamen er duizenden mensen op het feest af. Ze hingen rond in de straat, dronken, smeten hier en daar lege flessen stuk, en richtten vernielingen aan in tuinen. De inwoners van Haren beleefden een angstige nacht.

EEN DUUR ONDERZOEK

Om te onderzoeken hoe het zo uit de hand had kunnen lopen, werd er een commissie aangesteld onder leiding van Job Cohen. De voornaamste conclusies van het 400.000€ kostende onderzoek waren:

  1. Facebook is een platform waarop mensen met elkaar in contact staan en berichten uitwisselen
  2. YOLO betekent: You Only Live Once

Geen woord over de rol die de traditionele media hadden gespeeld in het ophitsen van de gemoederen.
Mijn (gratis!) advies: Huur iemand anders in voor je onderzoek over Social Media. Mijn Social Media Assistent doet het bijvoorbeeld een heel stuk goedkoper – en hoogstwaarschijnlijk beter.

DE GEVAREN VAN VIRAL GAAN

Natuurlijk wil je dat je boodschap zo wijd mogelijk verspreid wordt, maar er zijn grenzen. Bewaak die goed! Een paar dingen die fout kunnen gaan.

  1. er is zoveel belangstelling dat je niet aan de vraag kan voldoen
  2. je trekt de verkeerde mensen aan
  3. de kosten lopen uit de hand
  4. je loopt reputatieschade op
  5. het kan zelfs fysiek gevaarlijk zijn

Al deze punten hadden betrekking op Project X. Voor de reputatieschade werd de burgemeester van Haren als zondebok aangewezen.

De reputatie van de in ons eigen land wereldberoemde Trijntje Oosterhuis kreeg ook een aardige deuk na haar loze beloften.

ORIGINELE OPLOSSINGEN

Wanhoop niet als je campagne uit de hand loopt en zich tegen je dreigt te keren. Je kan er misschien nog best een leuke draai aan geven.
Stromae heeft het gênante filmpje waarin hij voor gek werd gezet als aanleiding gebruikt voor de meest briljante videoclip ooit. Ook de leuke collega’s die een campagne voor een huwelijkscadeau opzetten op Facebook wisten aanvullende fondsen te vinden. Bravo!
Kom je er even niet zelf uit? Jouw Social Media Assistent brainstormt met jou over een oplossing!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *