SNEL! LAATSTE KANS! Alleen vandaag nog 50% korting!! Hoewel het grootste deel van de wereldbevolking deze marketingtruc kent, werkt het nog altijd. Je creëert een gevoel van urgentie waardoor de consument weet dat hij NU moet toeslaan, want anders is het te laat. Als de aankoop gelukt is, is hij blij en tevreden. Vooral omdat hij weet dat de meeste mensen naast deze superdeal gegrepen hebben.

Snapchat maakt succesvol gebruik van dit principe: het creëren van urgentie.  Kijk NU, want anders zijn de snaps en de stories weg. Iets bewaren tot morgen? Niks daarvan. Morgen is te laat.

WAT DOET SNAPCHAT?

Op Snapchat kun je heel intuïtief en snel een snap maken: je klikt voor een foto, en je houdt de button langer vast om een video te maken. Zo simpel kan het zijn. Vervolgens kun je de foto opleuken met een of meerdere emoji’s, of je kan er tekst op zetten. Zet er bijvoorbeeld vlug een geel pijltje op om naar je nieuwe schoenen te wijzen. Misschien is er nog een leuke lens beschikbaar (denk aan de regenbooglens die je plotseling overal zag), of een interessante geofilter :greetings from Den Helder. Je snap is klaar. Zet de timer op maximaal 3 seconden: zo snel flitst je snap dan voorbij. Verstuur je snap, of voeg hem toe aan je story. Je snapsterpiece is 24 uur lang te zien. Voor wie? Dat kies je zelf. Elke keer weer opnieuw.

ECHTE REALITY

Een snapsterpiece is meestal niet mooi. Zeker niet als je Instagram gewend bent. En daar ligt nu net de charme: iedereen weet dat Instagram bestaat uit opgepimpte plaatjes. Snapchat is echte reality die het hier en nu weergeeft zonder editmogelijkheden. De talloze emoticons dienen voor communicatie, niet voor het mooier maken van de werkelijkheid. Snapchat is als de allereerste aflevering van Big Brother, toen we ademloos naar de meest saaie gebeurtenissen keken. Instagram is als The Bachelorette, waar de mooiste en meest suggestieve beelden aan elkaar geplakt worden om een sensationeel verhaal te vertellen dat misschien wel mijlenver van de werkelijkheid afligt.

SNAPCHAT IS COMMUNICATIE

Snapchat is de meest directe concurrent van Twitter, zeker voor een doelgroep tot 30 jaar. Beide platformen draaien om directe communicatie. Op Twitter communiceer je  echter met woorden, en op Snapchat met beelden.  Het is hier bovendien ook vrolijker van toon. Het hoeft niet altijd zo serieus.  Op Snapchat kan je beter dan op Twitter bepalen wie je snaps ziet, en bovendien zijn je snaps tijdelijk. Maar pas op: snaps kunnen wel opgeslagen worden.

ADVERTENTIEMOGELIJKHEDEN OP SNAPCHAT

Als je doelgroep op Snapchat zit, dan moet je dit zeker proberen. Adverteren op Snapchat ziet er nog niet uit als adverteren, daardoor worden je Featured Stories  nog echt gelezen. Een nadeel is dat je er nog geen analysetools zijn voor je advertenties, en dat viewers je story niet kunnen liken. Wel kunnen ze subscriben, net als bij YouTube. Bovendien kan je een read more tag toevoegen: een link naar je mobiele website. Hier kan je natuurlijk wel een mooie landingspagina maken. In de VS biedt Snapchat ook de mogelijkheid om een Geofilter of een Lens te sponsoren. Maak bijvoorbeeld een eng Halloween masker met jouw merknaam erop. Als het leuk genoeg is, zullen Snapchat gebruikers deze overlay op hun snap zetten en aan al hun vrienden sturen.

JA, MAAR NEE

Een groot nadeel: in Nederland kunnen we nog niet op Snapchat adverteren. Je kan al wel vast onderzoeken of je doelgroep aanwezig is, en wat ze daar doen. Mijn Social Media Assistent houdt je natuurlijk op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.